På hytta finnes det ingen ismaskin, og kjøleskapet er fullt av kjøttkaker og melk. Likevel kan vinen være kald i glasset hele kvelden. Her er trikset.
Du kjenner den følelsen. Sola står lavt over vannet, terrassedøra er åpen, og du har akkurat funnet fram flaska du gledet deg til på vei opp. Du heller et glass - og vinen er lunken. Romtemperert. På hytta er det ingen rask løsning: ismaskin har du ikke, og kjøleskapet er allerede stappet med melk, smør og restene av gårsdagens kjøttkaker.
Det er den lille hyttesorgen ingen snakker om. Du har alt du trenger for en fin kveld - bortsett fra at vinen aldri blir ordentlig kald. Og når den endelig er sval, er flaska tom.
Vi har testet de vanlige hyttetrikset mot ett nytt prinsipp som faktisk fungerer der oppe. Her er hva som tåler hyttelivet - og hva som bare gir vannmerker på trebordet.
Den klassiske nødløsningen: hell isbiter (om du har) eller kaldt vann i en bøtte og sett flaska oppi. Problemet på hytta er åpenbart - du har sjelden is, og fryseboksen har ikke plass til en hel isbøtte ved siden av fiskefangsten.
Men det er en dypere hake her: isen kjøler bare glasset på utsiden. Smeltevannet renner, bøtta svetter, og setter du flaska rett på trebordet får du de hvite ringene som aldri helt forsvinner. Tar du is i selve glasset, vanner du ut vinen til den smaker av ingenting.
Dom: Upraktisk på hytta - og isen gir vannmerker og utvanning.
Et ekte hyttetriks: senk flaska ned i en bekk, i fjordvannet eller i en bøtte med kaldt brønnvann. Det virker en smule - men det tar lang tid, vannet er sjelden kaldt nok midt på sommeren, og du må passe på at flaska ikke driver av gårde.
Og i det øyeblikket du tar flaska opp og setter den på bordet, begynner den å bli lunken igjen. Du er like langt etter to glass.
Dom: Bedre enn ingenting, men tregt og upålitelig.
De isolerte hylstrene du legger i fryseren først, holder en allerede kald flaske kald en stund. Men de kjøler ikke en lunken flaske ned - de bare bremser oppvarmingen. Og på hytta forutsetter de at du hadde plass til å fryse hylsteret, og at flaska var kald til å begynne med. Det er nettopp det den aldri er.
Dom: Holder kulde, men skaper den ikke - feil verktøy for den lunkne hytteflaska.
Her er kjernen i hele problemet, og den er enklere enn de fleste tror: is er ikke kjøling - is er utvanning. Isen jobber på utsiden, kjøler glasset, og det den smelter til, renner ned i vinen og vanner den ut. Ekte kjøling må komme innenfra. Og det er akkurat der det neste prinsippet skiller seg ut.
En slank stav i rustfritt stål med en klar helletut i akryl, som du fryser og slipper rett ned i flaska. Inni flaska sitter en frossen stålkjerne midt i vinen og trekker varmen ut fra sentrum. Kulda lever altså inne i vinen, ikke rundt glasset. Ingen is, ingen bøtte, ingen smeltevann - og dermed ingen utvanning.
For hytta er det nesten for godt: staven tar ingen plass i det fulle kjøleskapet, du fryser den om natta (eller lar den rett og slett ligge ute i den kalde hyttekvelden), og om dagen setter du den i en kald flaske. Du heller gjennom helletuten - staven blir værende i flaska og holder vinen sval glass etter glass.
Slik funker det:
Dom: Den eneste løsningen som faktisk lager kulde innenfra - laget for hyttebordet.
Og her er detaljen de fleste aldri tenker over: hver eneste flaske du tok med deg opp på hytta, forlot Vinmonopolet lunken. Polet selger aldri kald vin - av prinsipp. Nedkjølingen har alltid vært kjøperens jobb. På hytta, uten ismaskin og uten plass i kjøleskapet, er det nettopp den jobben staven gjør for deg.
Få kald vin på hytta - se tilbudet →"Helt genial, sto til forventningene. Vinen holdt seg kald hele kvelden. Anbefales på det varmeste."
"Meget elegant og flott! Og ikke minst, fungerer veldig godt!!"
"Produktet er slik det er beskrevet. Veldig fornøyd."
Staven må være ordentlig frosset for å gjøre jobben. Har du fryseboks på hytta, er det enklest - men en kald natt ute i fjellet eller en god stund i fryseren hjemme før avreise fungerer også fint. Jo hardere frosset, jo bedre.
Vinen når serveringstemperatur på ca. 10-15 minutter og holder seg kald i opptil 2 timer. Best resultat får du fra en allerede kald flaske og en hardfrosset stav.
Nei. Det er hele poenget med kjernekjøling - kulda kommer fra en frossen stålkjerne inne i flaska, ikke fra is som smelter. Ingen smeltevann, ingen utvanning, og ingen våte ringer på trebordet.